بررسی روزنامه های صبح یکشنبه تهران ، چهاردهم اسفند
نوشته شده توسط : brezzers

روزنامه های امروز صبح اخبار مربوط به انتخابات را در تیترهای اول خود آورده و خبر از پیروزی نظام در برگزاری انتخاباتی داده اند که بیش از شصت و پنج در صد واجدین شرایط در آن شرکت داشته اند. در کنار اخبار انتخابات روز جمعه مجلس شورای اسلامی، انتخابات فردا ریاست جمهوری روسیه هم از دید این روزنامه ها با اهمیت تلقی شده است. نگرانی از گرانی و افزایش قیمت و افزونی وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی از جمله دیگر مطالب این روزنامه هاست که در عین حال از نامعلومی سرنوشت سوریه نوشته اند.

مجلسی که انتخابات آن سیلی به گوش بیگانگان است

کارتون محمد کارگر، جام جم

"مشارکت شصت و چهار درصدی چهره مجلس را تغییر داد" عنوان اصلی جام جم است، "اعتماد به نظام" در صدر اخبار جوان آمده، خراسان از "بازتاب جهانی حضور حماسی مردم در انتخابات ۱۲ اسفند" نوشته، "ایران در مسابقه مشروعیت جهان را جا گذاشت" تیتر اول کیهان است، رسالت از "مشارکت ۶۵ درصدی مردم در انتخابات مجلس نهم" نوشته، آرمان ، ابتکار و جهان صنعت خبر داده اند که "انتخابات تهران به دور دوم کشیده شد" و "سه ناکام بزرگ انتخابات" عنوان اصلی اعتماد است.

اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته شاید در میان چهره‌هایی که نتوانستند به بهارستان راه یابند، سه چهره بیش از دیگران مورد توجه قرار گرفتند؛ پروین احمدی نژاد، احمد ناطق‌نوری و مصطفی کواکبیان. در این میان خواهر محمود احمدی نژاد که تنها فعالیت سیاسی اش به انتخابات شوراهای شهر تهران و عضویت در آن برمیگردد در این دوره از انتخابات ترجیح داد به زادگاهش برود و شانس خود را در گرمسار محک بزند و شاید بر این باور بود که حداقل در زادگاهش به راحتی میتواند رای بیاورد اما خواهر رییس‌جمهوری بودن نتوانست برای او رای آور باشد و او با ۱۵ هزار و پانصد رای به غلامرضا کاتب رقابت انتخاباتی را واگذار کرد، اما او پس از اعلام نتایج به روند برگزاری انتخابات در این شهر اعتراض کرد.

به نوشته این روزنامه از دیگر چهره‌هایی که رای نیاوردنش مورد توجه قرار گرفت، مصطفی کواکبیان بود. او که دبیرکل حزب مردمسالاری است در این دوره تلاش زیادی برای به میدان آوردن اصلاح‌طلبان کرد و از مدت‌ها قبل از انتخابات اعلام کرده بود کاندیدا خواهد شد. کواکبیان که جزو معدود اصلاح‌طلبان مجلس بود که صدایش بیش از همفکرانش در مجلس شنیده میشد، در این دوره از انتخابات مبادرت به تشکیل جبهه مردمسالاری کرد تا بعضی از منتقدان دولت را که در عرصه انتخابات حضور پیدا کردند در این لیست قرار دهد. کواکبیان ۴۹ ساله که در مقطعی به فکر حضور در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری بود، با ۱۹ هزار رای نتوانست مجددا به مجلس راه یابد.

سومین ناکام به نوشته اعتماد احمد ناطق‌نوری است که در ۳۰سال گذشته همواره به عنوان نماینده مردم نور و محمودآباد از حوزه انتخابی مازندران راهی مجلس میشد، این‌بار در رقابت با کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان از ورود به ساختمان سبز بهارستان بازماند و عبدالوحید فیاضی کاندیدای جبهه متحد اصولگرایان توانست با کسب اکثریت آرا به عنوان نماینده مردم نور و محمودآباد راهی خانه ملت شود. ناطق نوری که برادر بزرگ‌تر علی اکبر ناطق نوری است پای ثابت اکثر انتخابات مجلس بود و در تمام انتخابات‌ها هم به راحتی رای میآورد.

هادی وکیلی در سرمقاله ابتکار نوشته سرانجام با اعلام نتایج اکثریت حوزه‌های انتخابی، ترکیب مجلس نهم قابل تخمین شد. انتخابات همواره درس‌هایی را به همراه داشته‌است و بی توجهی به آثار و پیامدهای آن، نادیده انگاشتن واقعیت‌ها و ناسپاسی نسبت به آرای مردم است. درس اول این انتخابات، میزان مشارکت مردم است؛ در حالی که مطابق گمانه‌زنی ها و در خوشبینانه‌ترین حالت، پیش‌بینی ها از میزان این مشارکت، ۵۵ درصد بود اما تا لحظه نگارش این یادداشت، آمار ۶۵ درصد شرکت‌کننده به ثبت رسیده‌است.

به نظر نویسنده این مقاله مردم این دوره، با نگاه سیاه و سفید یا صفر و صد رفتار نکرده‌اند بلکه متناسب با شناختی که داشتند، اقدام به انتخاب کرده‌اند. عدم یکدستی لیست تهران، پیروزی تعداد قابل توجهی از نیروهای مستقل و حذف برخی چهره‌های شاخص، همه و همه گویای این است که این انتخاب، تفاوت‌های زیادی با انتخاب‌های قبل داشته‌است. لازم به ذکر است که در مواردی هم مردم رأی سلبی داده‌اند؛ آنها خواسته‌اند نسبت به یک نفر اعلام موضع کنند و این موضع‌گیری را به نفع رقیب اعمال کرده‌اند. در یک کلام، مردم به خودشان رأی دادند پس پیروز واقعی خود "مردم" هستند.

تیتر و عکس صفحه اول آرمان

خاتمی چرا رای داد

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری نوشته خبرسازترین رویداد نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه علاوه بر شکست برخی چهره های مشهور اصلاح طلب، حضور محمد خاتمی رئیس جمهور سابق در پای صندوق رای بود; خبری که بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری داشت و این بازتاب به دو گونه بود. همانگونه که پیش بینی می شد رسانه های اصولگرا از حضور خاتمی در پای صندوق رای، استقبال کردند و آن را پاسخی به تحریم کنندگان انتخابات ارزیابی کردند و حامیان تحریم انتخابات نیز به شدت علیه خاتمی موضع گیری کرده و او را مورد انتقاد، نکوهش و حتی ناسزا قرار دادند.

نویسنده مقاله سپس پرسیده چگونه می توان باور کرد که فردی با سابقه خاتمی که در کشوری همچون ایران با پیچ و خمهای خاص سیاسی ۸ سال رئیس جمهور بوده، آنقدر با سیاست بیگانه است که ناگهان تصمیم گرفته برود رای بدهد؟قطعا اینطور نیست. به این نکته باید توجه کرد که اگر چه خاتمی شروطی را برای حضور در انتخابات مطرح کرده بود، اما این شروط، صرفا برای مشارکت موثر در انتخابات توسط اصلاح طلبان و ارایه فهرست انتخاباتی از سوی جریان اصلاحات بود و خاتمی هیچگاه نگفته بود که او یا اصلاح طلبان انتخابات را تحریم می کنند; کمااینکه سایر اصلاح طلبان داخل کشور نیز هرگز سخن از تحریم به میان نیاورده بودند و تنها برخی گروه ها اعلا م کرده بودند فهرست انتخاباتی ارایه نمی دهند.

به نظر سرمقاله مردم سالاری در مجموع، اگر چه رای دادن خاتمی در انتخابات روز جمعه، هیچ فایده ای به حال او نداشت و مشهورترین چهره های اصلاح طلب هم در این انتخابات از ورود به مجلس بازماندند، اما به نظر من، شجاعت خاتمی و کاندیداهای اصلا ح طلب این دوره از انتخابات مجلس- چه کاندیداهای پیروز، چه کاندیداهای شکست خورده- که در مقابل این هجمه ها، از جناح راست گرفته تا حامیان تحریم، ایستادند تا نشان دهند اصلاحات هنوز زنده است و جریان اصلاح طلب می خواهد علی رغم تمام محدودیت ها، در فضای سیاسی کشور نقش فعال و پرثمری ایفا کند، اقدامی کم نظیر بود که در ماه های آینده، می توانیم صحت و اثرگذاری این تصمیم شجاعانه خاتمی و کاندیداهای اصلاح طلب را درک کنیم.

زندگی نامه یک نامزد انتخاباتی

پوریا عالمی در ستون کاناپه اعتماد بخش هائی از زندگی نامه یکی از نامزدهای نمایندگی مجلس را تشریح کرده و نوشته :استاد فلانی در زندگینامه پربارش چیزهای زیادی آورده که ما به چیزهای کمی‌اش اشاره میکنیم (توضیحات توی پرانتز مال ما است). ۱- متولد شیراز (به نظر ما یا برای استاد خیلی مهم بوده که شیراز به دنیا آمده، یا فکر کرده اگر بگوید متولد شیراز است ما با حافظ اشتباهش میگیریم و به او رای میدهیم.)

هنرآموز فنی نمونه سال‌های ۵۵، ۵۶ و ۵۷ (البته استاد فلانی را اگر آزاد میگذاشتند کارت‌های ده‌آفرین، صدآفرین و هزارآفرین کلاس اول تا پنجم دبستانش را هم به عنوان افتخارات زندگی اش منتشر میکرد یا حتی کارنامه ثلث دوم اول راهنمایی اش را هم منتشر میکرد که مثلا شاگرد اول شده بوده. یا بعید نبود سال‌هایی را که مبصر کلاس بوده، به عنوان "سابقه سمت اجرایی" توی زندگینامه‌اش مینوشت.)

اخذ لوح اخلاق و احترام به جوانان از بالاترین مقام دانشگاهی کشور (ما با بچه‌های تحریریه نشستیم داریم بررسی میکنیم بالاترین مقام دانشگاهی کشور چه کسی است، هنوز کاشف به عمل نیاوردیم. لطفا �Eود "بالاترین مقام دانشگاهی کشور" با ما تماس بگیرد و بگوید واقعا به استاد فلانی برای چی لوح اخلاق داده؟ ممنون.)

قبولی آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه، مهندسی راه و ساختمان (با این اوصاف بعید نیست سال دیگر، کپی پیک‌سنجش را ملت چاپ کنند تا بگویند در دانشگاه قبول شده‌اند.)

قبولی آزمون کارشناسی رسمی دادگستری، حوادث ناشی از کار (بله. ما خوشحالیم که استاد فلانی، کلاس زبان نرفته تا مثلا گواهی شرکت در ترم اول و دوم کلاس زبانش را به عنوان زندگینامه منتشر کند. از آن خوشحال‌تریم که استاد فلانی گواهینامه رانندگی اش را به عنوان دستاورد مهمی در زندگی اش مطرح نکرده. جدیها!)

توضیحات داخل پرانتز از طنز نویس اعتماد است.

کارتون علی کاشی، مردم سالاری

"تکیه مرتضوی بر کرسی بزرگ‌ترین سازمان اقتصادی کشور" در صدر اخبار تهران امروز آمده و روزنامه جمهوری اسلامی خبر داده "صادرات نفت ایران به بازار اروپا افزایش یافت".

تهران امروز در گزارش اصلی خود نوشته رفتن سعيد مرتضوي، دادستان سابق تهران به سازمان تامين اجتماعي قطعي شده و او به زودي سكان بزرگترين هلدينگ سرمايه گذاري اقتصادي كشور را بر عهده مي گيرد.

تهران امروز در گزارش این روزنامه یادآوری کرده مرتضوی علاوه بر دادستانی تهران و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب در حوزه قضایی را در سوابق خود دارد اما از او هیچ سابقه مدیریتی و ریاستی در پست‌های اقتصادی دیده نمی شود. از همین رو انتشار این خبر احتمالی باعث برخی واکنش‌های اعتراضی شده است. چرا که پیش‌تر انتقاداتی از عملکرد سعید مرتضوی هم به‌عمل آمده بود و از قضا همین انتقادات هم بود که با انتصاب آیت الله آملی لاریجانی به ریاست قوه‌قضائیه، محمود احمدی نژاد او را به‌عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد. این در حالی بود که شکایت‌هایی از قاضی مرتضوی به عمل آمده بود و در عین حال برخی چهره‌های اصولگرا از اینکه مرتضوی با وساطت کسانی چون اسفندیار رحیم مشایی به دولت راه پیدا کرده بود، انتقاد میکردند.

تهران امروز نوشته اصولگرایان همچنین از برخی عملکردهای سعید مرتضوی در زمانیکه دادستان تهران بود،انتقاد داشتند که از جمله آن می توان به برخی اقدامات او درباره پرونده های قضایی در خصوص تخلفات در دانشگاه آزاد اشاره کرد که اصولگرایان معتقد بودند مرتضوی مانع از تسریع در رسیدگی قضایی به این پرونده‌ها می شود.همچنین اصولگرایان این انتقاد را وارد کردند که مرتضوی با صدور دستور انتقال برخی متهمان انتخاباتی به بازداشتگاه کهریزک در این ماجرا سهم داشته است.

کارتون روز، کار حسن کریم زاده، شرق

علی دینی ترکمانی در سرمقاله جهان صنعت نوشته چندی است از اینجا و آنجا خبر می‌آید که افراد در حلقه‌های فامیلی به هنگام قرض دادن به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که ضمن کمک خود متضرر نشوند، یعنی ارزش مبلغ را به دلار محاسبه می‌کنند و انتظار دریافت همان مبلغ را به دلار یا برحسب ریالی که بر مبنای نرخ روز به دلار تبدیل می‌شود، دارند. این شیوه کمک می‌کند افراد در چنین حلقه‌هایی نه درگیر بحث ربا شوند و نه ارزش پول قرض داده‌شان را متناسب با تورم از دست دهند.

در این مقاله آمده همین اتفاق این روزها در بازار بزرگ تهران رایج شده است. طبق خبرهای واصله در معاملات انجام شده دلار جای ریال را گرفته است. این شیوه، یعنی جایگزینی ارز خارجی به جای پول ملی به هنگام تورم بالا و بی‌ثباتی شدید قیمت‌ها راهکاری است برای حفظ ارزش پول و رهایی از ضرر و زیان ناشی از نوسان‌های قیمتی. وقتی نرخ ارز در روندی رو به بالا روزانه افزایش می‌یابد، ارزش ریالی کالای فروخته شده برای مثال به تاریخ امروز کمتر از ارزش ریالی آن در روز بعد خواهد بود؛ ریال دریافت شده در نرخ ارز امروز کفاف تامین همان کالا را در روز بعد بر مبنای نرخ ارز بعدی نخواهد داد. به این صورت هر چه بی‌ثباتی قیمت‌ها و تغییرات رو به بالای نرخ ارز شدیدتر باشد جریان درآمدی بنگاه‌ها بر حسب پول ملی دچار اختلال بیشتری می‌شود.

به نوشته جهان صنعت ادعای بانک مرکزی مبنی بر توانایی در کنترل بازار برای مدتی طولانی برای کارگزاران فعال در بازار قابل قبول نیست به این دلیل که آنان ارزیابی خود از ذخایر ارزی و همین‌طور محدودیت‌های احتمالی در دسترسی به درآمدهای ارزی ناشی از تحریم‌ها را دارند بنابراین چنین ادعایی به جای کمک به تثبیت بازار، انتظارات تورمی در بازار ارز را در افق‌های کوتاه‌تر زمانی تشدید می‌کند. اما، اگر این سیاست برای شش ماه تنظیم شود با این ذهنیت که در شش ماه بعدی ممکن است نرخ ارز تغییر یابد، در این صورت احتمال بازگشت اعتماد نسبی به توانایی بانک مرکزی در عملیاتی کردن آن بیشتر می‌شود.

تیترهای پنهان

ابتکار در ستون طنز خود به چند نوشته مطبوعات اشاره کرده:

- هواشناسی: آغاز بارش برف و باران در ۱۵ استان از امروز [ این دفه دیگه راست میگیم]

- واکنش تند کوچک‌زاده به اظهارات هاشمی در زمان رایگیری [باباجان! تبلیغات تموم شد]

- باهنر: اصرار ما بر قانونمند شدن دولت است [ یه دفه بگو دولت استفا بده ]

- نرخ بیکاری در اسپانیا از مرز درصد گذشت [ اونا رئیس‌جمهور ندارن دستور بده نرخ بیکاری بیاد پایین؟]

- اولین حرف‌های حدادعادل بعد از پیروزی در انتخابات [ انتخابات خیلی چیزخوبیه. ]





:: برچسب‌ها: واشنگتن , روز تعطیل , برلین ,
:: بازدید از این مطلب : 457
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: